Естетичне виховання – складова частина виховання підростаючого покоління
Важливою складовою всебічного
гармонійного розвитку особистості є естетичне виховання.
Естетичне виховання - складова частина виховного процесу, безпосередньо
спрямована на формування здатності сприймати і перетворювати дійсність за
законами краси в усіх сферах діяльності людини.
Методологічною засадою естетичного
виховання є етика - наука про загальні закономірності художнього освоєння
дійсності людиною, про сутність і форми відображення дійсності й перетворення
життя за законами краси, про роль мистецтва в розвитку суспільства.
У процесі естетичного виховання формуються естетична свідомість і
поведінка школяра.
Естетична свідомість - форма суспільної свідомості, що являє собою
художньо-емоційне освоєння дійсності через естетичні почуття, переживання,
оцінки, смаки, ідеали тощо і концентровано виражається в мистецькій творчості
та естетичних поглядах.
У процесі естетичного виховання важливо навчити учнів розуміти й
сприймати красу. Спостерігаючи прекрасне, людина не може залишатися байдужою,
вона переживає, відчуваючи любов або ненависть до спостережуваного. Тому треба,
щоб діти вміли розрізняти справді красиве і потворне.
Під час естетичного сприймання виникають певні емоції. Завдання
виховання - створення умов, які б сприяли формуванню емоційної сфери учнів.
Багатство емоційної сфери людини свідчить про її духовне багатство.
Поряд із розвитком естетичного сприймання, прищепленням естетичних
смаків у процесі естетичного виховання в учнів формують естетичне ставлення до
навколишньої дійсності. Людина повинна не лише милуватися красою природи чи
пам'ятками культури, а й берегти і захищати їх.
В естетичному вихованні школярів використовують різні джерела:
а) твори образотворчого мистецтва.
Під час спостереження картини або скульптури, яка відображає життя людини чи
природи, в дитини розвивається не лише сприйняття, а й фантазія: вона мислить,
уявляє, "домальовує" зображене, бачить за картиною події, образи, характери;
б) музику, яка, відображаючи
дійсність за допомогою мелодій, інтонацій, тембру, впливає на
емоційно-почуттєву сферу людини, на її поведінку;
в) художню літературу. Головним
виразником естетики в літературі є слово.
На думку К. Ушинського, слово як засіб вираження в літературному творі
набуває подвійної художньої сили. Словесний образ має ще й понятійну основу і
сприймається насамперед розумом. Тому література - важливий засіб розвитку
інтелекту учнів;
г) театр, кіно, телебачення, естрада,
цирк. Цінність їх у тому, що, крім змістової частини, вони об'єднують у собі
елементи багатьох видів мистецтв (літератури, музики, образотворчого мистецтва,
танцю); поведінку і діяльність школярів.
Достойні вчинки учнів, успіхи в навчанні, праці, спортивній, громадській,
художній діяльності повинні стати предметом обговорення з естетичних позицій;
д) природу: її красу в розмаїтті та
гармонії барв, звуків, форм, закономірній зміні явищ, які мають місце в живій і
неживій природі;
е) факти, події суспільного життя.
Героїчні вчинки людей, краса їх взаємин, духовне багатство, моральна чистота й
фізична досконалість повинні бути предметом обговорення з учнями;
е) оформлення побуту (залучення дітей
до створення естетичної обстановки в школі, класі, квартирі).
Виняткову роль в естетичному вихованні школярів відіграють предмети
естетичного циклу (малювання, співи, музика). На уроках із цих предметів учні
не лише здобувають певні теоретичні знання з конкретних видів мистецтва, а й
набувають відповідних практичних умінь та навичок, розвивають свої мистецькі
здібності. Вагомим доповненням до цього циклу є уроки української мови,
української та світової літератури, на яких учні засвоюють багатство і красу
рідної мови, знайомляться з шедеврами рідної та світової літератури. На уроках
природничо - біологічних дисциплін відкриваються великі можливості використання
краси природи, формування бережливого ставлення до неї. Краса фізики і
математики - в логічній чіткості наукових побудов і доведень, чіткості їх
структури. Певне виховне значення має як естетика праці учнів і продуктів
праці, так і вміння та навички, набуті в процесі праці, що дають змогу
особистості творчо виявити себе. На уроках фізичного виховання учні вчаться
красиво і правильно триматися й ходити.
На розв'язання завдань естетичного виховання спрямована також позакласна
виховна робота. Крім бесід, лекцій, диспутів, тематичних вечорів, вечорів
запитань і відповідей на естетичну тематику, цінною в естетичному вихованні є
участь школярів у гуртках художньої
самодіяльності. Розширювати й поглиблювати свої естетичні знання, уміння й
навички учні можуть у позашкільних освітньо-виховних установах: музичних і
художніх школах.
Важливу роль в естетичному вихованні школярів відіграє сім'я. Належне естетичне
оформлення квартири, наявність бібліотеки, мистецьких журналів, телевізора,
сімейних традицій з обговорення телепередач, прочитаних книжок, сімейний
відпочинок на природі, спільне відвідування театру - все це створює сприятливі
умови для прищеплення естетичних смаків дітям.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Про виховання дітей та молоді: Закон
України [Проект] // Світ виховання. - 2004. - № 3. - С. 7-20.
№ 1-7/6-98 // Освіта України. - 2004.
- 3 груд. (№ 94). - С. 6.
Концепція екологічної освіти та
виховання в Україні: проект. - 13 с.
Агейкіна Р.В. Екологічне виховання:
досвід організації / Р.В.Агейкіна // Виховна робота в шк. - 2005. - Січ. (№ 1).
- С. 28-29.
Балашова С. Спостереження за природою
як засіб екологічного виховання молодших школярів / С.Балашова // Почат. шк. -
2005. - № 3. - С. 19-21. - Бібліогр.: 1 назв.
Вороніна Л. Екологічне виховання:
сучасні аспекти / Л.Вороніна //Шкіл. світ. - 2002. - Жовт. (№ 38). - С.3.
Грицишина Т. Виховання екологічної
культури під час походів молодших школярів/ Т.Грицишина, С.Фокін // Почат.
освіта. - 2001. - Квіт. (№ 16). – С.7.
Дяченко Т. Ставлення до природи у дітей
східних слов'ян /Т.Дяченко // Шлях освіти. - 2002. - № 3. - С.49-53.
Екологічне виховання учнів початкових
класів у позашкільних навчальних закладах: Навч.-метод. посіб. / Пустовіт Г.П.;
Ін-т проблем виховання АПН України. - К., 2002. - 240 с: іл. - Авт. зазначено
на звороті обкл.
Жалковська В.
Екологічне виховання — у кожну школу! / В. Жалковська // Краєзнавство.
Географія. Туризм. - 2001. - Листоп. (№ 41). - С.3.
Немає коментарів:
Дописати коментар